Pokazywany na festiwalu w Wenecji film Maria Martone, neapolitańskiego reżysera filmowego i teatralnego, ukazującego zazwyczaj wzajemne relacje jednostek i społeczności w kontekście historii, utopii i pamięci. W Cudownym młodzieńcu biografia i poezja Giacomo Leopardiego (w tej roli Elio Germano), będącego we Włoszech wręcz archetypem romantyka, stają się pretekstem do namysłu nad mitem nieszczęśliwego poety. Mitem rozpostartym między radykalnym autobiografizmem i poetyzacją własnego cierpienia a bardzo konkretnymi problemami autora Dziełek moralnych: powolnym rozkładem zdrowia, samotnością, uzależnieniem od innych czy niesatysfakcjonującym życiem uczuciowo-erotycznym.
Reżyser w klasycznej konstrukcji znajduje miejsce dla autorskich wizji, budując swą gramatykę filmową z cytatów literackich i teatralnych oraz sugestywnych, wręcz delirycznych obrazów – dokładnie tak, jak robi to poezja Leopardiego.
Cudowny młodzieniec będzie ostatnim filmem pokazywanym w ramach Festiwalu Tradycji Literackich, wcześniej prezentowane były polski film Obława i brytyjsko-nowozelandzki Slow West. Kurator programu filmowego Adam Kruk wybrał dzieła, które w nieoczywisty sposób dyskutują z tradycją romantyczną, wykorzystując uniwersalne i atrakcyjne konwencje kina gatunkowego (western, thriller, film wojenny czy biograficzny). W głębszej warstwie tłumaczą jednocześnie na język ruchomych obrazów wątki i symbole związane z romantyzmem. Z jednej strony pokazują jego żywotność i różnorodność odczytań w dzisiejszej praktyce audiowizualnej, z drugiej, poddając romantyczne mity i konwencje pod dyskusję, stanowią rodzaj ich reinterpretacji.
czwartek, 16 listopada 2017, godz. 20.00
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6, Wrocław
wstęp wolny
pokaz filmowy przystosowany do potrzeb osób niesłyszących