Przede wszystkim należy pochwalić stolicę województwa, gdyż Wrocławski Rower Miejski zajął aż 2. miejsce, wyprzedziła go tylko Warszawa. A warto przypomnieć, że rok wcześniej znajdował się na 10. pozycji. Warto też wspomnieć o Żmigrodzie i Polkowicach, które uplasowały się na 8. i 12. miejscu. Nieco gorzej poradziła sobie Legnica (31. pozycja), a niestety słabo zaprezentowały się pozostałe dolnośląskie miejscowości: Jawor (38), Duszniki-Zdrój (40) oraz Bolesławiec (48).
Wrocław ciężko pracował na swój wynik: zwiększył liczbę dostępnych rowerów i stacji, zagospodarował nowe ścieżki dla jednośladów, oferuje przystępne ceny, a wypożyczalnia działa przez cały rok – jest to jedyne takie miasto w kraju. Te starania doceniają zresztą użytkownicy, gdyż ich liczba znacznie urosła w ciągu ostatniego roku, podczas gdy w niemal całej Polsce drastycznie malało zainteresowanie wypożyczaniem rowerów.
Pozostałe miejscowości Dolnego Śląska, choć bez tak spektakularnego wyniku, w kilku kategoriach osiągnęły bardzo wysokie notowania. Duszniki-Zdrój znalazły się na 2. miejscu, a Żmigród na 5. w kategorii: liczba mieszkańców miejscowości przypadająca na jeden rower. Ponadto wszystkie dolnośląskie systemy rowerowe, z wyjątkiem wrocławskiego i legnickiego, wprowadziły jednoślady bezstacyjne (czwartej generacji), które można pozostawić w dowolnym miejscu, a nie jedynie w wyznaczonych punktach, co znacznie zwiększa komfort ich użytkowania.
Niestety dalsze losy miejskich systemów rowerowych trudno w obecnej sytuacji przewidzieć. Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 ich działalność była czasowo zawieszona, co wpłynęło na płynność finansową wypożyczalni. Największy operator, firma Nextbike Polska zarządzająca na Dolnym Śląsku wrocławskim oraz legnickim systemem wystosowała wniosek o przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego ze względu na problemy z wypłacalnością. Umożliwiłoby to spółce zawarcie porozumień z wierzycielami i ustalenie dalszego sposobu spłat należności. Aktualnie problemy Nextbike Polska nie mają wpływu na użytkowników ich systemów, ale w przypadku niepowodzenia w restrukturyzacji firmy, przyszłość wielu miejskich wypożyczalni rowerowych stanęłaby pod znakiem zapytania.
Pełny ranking rowerowych systemów miejskich można przeczytać tutaj – https://www.centrumrowerowe.pl/blog/systemy-rowerow-miejskich/.