Dadelo.pl przygotowało Ranking Systemów Rowerów Miejskich 2019. W zestawieniu znalazły się dwa miasta z Dolnego Śląska – Wrocław i Legnica. Stolica województwa zajęła 10. miejsce, mniejsza miejscowość – 24. Pomysłodawcy rankingu wzięli pod uwagę 38 miast i 39 systemów.
Systemy oceniano w dziewięciu kategoriach. W pierwszej z nich – liczbie mieszkańców, przypadających na jeden rower – Wrocław zajął 22. miejsce, a Legnica 26. Miasta punktowano także pod względem zagęszczenia stacji rowerowych na 1 km kwadratowy. Najlepsze okazały się systemy, w których… stacji nie ma w ogóle. Rowery czwartej generacji po prostu ich nie wymagają. Można je wypożyczać prosto z ulicy i tam też je zostawiać. We Wrocławiu i Legnicy są tradycyjne stacje, miasta te zajęły odpowiednio 17. i 20. miejsce.
W opłatach za wypożyczenie roweru miasta z Dolnego Śląska uplasowały się w drugiej części rankingu. We Wrocławiu pierwszych 20 minut nic nie kosztuje, pierwsza godzina – 2 zł, a opłaca inicjalna wynosi 10 zł. W Legnicy koszty naliczane są nieco inaczej, odpowiednio: 1 zł, 1 zł i 10 zł. O popularności roweru miejskiego wiele mówi procent ludności miasta, zapisany do systemu. Aż 31 procent mieszkańców należy do Wrocławskiego Roweru Miejskiego, a 7 procent rowerzystów korzysta z Legnickiego Roweru Miejskiego.
W Legnicy na jednego mieszkańca przypada średnio 6 wypożyczeń, we Wrocławiu zaledwie 2. W tej kategorii mniejsze miasto jest więc lepsze od większego. Jeśli chodzi o długość sezonu, tutaj już nie ma niespodzianek. We Wrocławiu system działa od marca do listopada. W 2018 roku (dane w rankingu pochodzą za ten okres) Legnicki Rower Miejski funkcjonował od 25 lipca do października.
W kategorii „dodatkowe udogodnienia” Wrocław bije na głowę nie tylko Legnicę, ale też całą Polskę. W tym mieście można wypożyczyć wszystkie możliwe rowery – poza trójkołowym. Dla porównania, w Legnicy dostępne są rowery dziecięce, cargo/familijne, tandemy. Oba miasta honorują także kartę Multisport. Jeśli chodzi o „stosunek długości dróg rowerowych do publicznych”, we Wrocławiu są to 24 procenty, a w Legnicy 15. Ostatnia kategoria to liczba kilometrów kwadratowych, na które przypada jedna stacja naprawy rowerów. W Legnicy to 19 km kw., we Wrocławiu – 24.
W tym roku po raz drugi z rzędu bezkonkurencyjne okazało się Veturilo z Warszawy. System zgromadził aż 301 punktów i wyprzedził Kołobrzeg (289 pkt.) i Łódź (276 pkt.).
Więcej informacji na temat rowerów publicznych w innych miastach można znaleźć na: https://www.dadelo.pl/blog/systemy-rowerow-miejskich/