Sobota, 27.04.2024 148

 

Pliki cookies 00:10
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
SofaMeble.pl - Eleganckie meble tapicerowane
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

Photoday w dawnej zajezdni Popowice

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia i Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia udostępnią dawną zajezdnię tramwajową Popowice przy ul. Legnickiej 65 we Wrocławiu.

© Materiały prasowe

Zajezdnie tramwajowe czy autobusowe są z jednej strony miejscami trudno dostępnymi, z drugiej – są istną skarbnicą ciekawych detali, nietypowych urządzeń czy po prostu wyjątkowych pojazdów, które stanową doskonały motyw do wykonania fotografii. Z tego właśnie powodu Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia i Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia postanowiły udostępnić dla miłośników fotografowania (a także techniki) dawną zajezdnię tramwajową Popowice przy ul. Legnickiej 65 we Wrocławiu. Obiekt co prawda nie pełni już od wielu lat funkcji regularnej zajezdni, z której każdego dnia wyjeżdżałyby tramwaje na linie, ale nadal tętni w nim życie związane z pojazdami komunikacji miejskiej. Pod jej dachem znalazły schronienie zabytkowe tramwaje i autobusy, zarówno te pieczołowicie odremontowane, np. tramwaj Linke-Hofmann Standard z 1929 r. czy Konstal 102Na z 1972 r., jak i czekające nadal na remont, których stan – w wyniku wielu lat stania w zapomnieniu – jest bardzo zły. Na terenie zajezdni będzie można zobaczyć jednak nie tylko pojazdy, ale też unikalne wnętrza.

Na Photoday w zajezdni Popowice zapraszamy w sobotę 27 kwietnia 2019 r. w godzinach 10–12. Warto przyjść na sam początek wydarzenia, gdyż wszyscy zainteresowani zostaną wtedy oprowadzeni po obiekcie i zostaną im wskazane najciekawsze miejsca. Oczywiście można przybyć też nieco później i samodzielnie wyszukiwać interesujące motywy i udostępnione pomieszczenia. A będzie co oglądać i fotografować. Poza tramwajami – tymi najstarszymi, np. skład wagonów Nowa Berolina z 1902 r. czy lora transportowa z 1907 r., jak i już powojennymi, np. Konstal N z 1949 r. czy Konstal 4N1 z 1960 r., a także autobusami – Jelczami i Ikarusami z lat 80. i 90. XX w., będzie można wejść do wybranych hal postojowych i zobaczyć, jak przechowywane są w nich zabytkowe pojazdy i na czym polega ich utrzymanie, konserwacja i restauracja.

Prawdziwą gratką będzie hala, w której poza starą kuźnią znajdują się zniszczone, czekające na remont wagony sprzed II wojny światowej, przede wszystkim typu Linke-Hofmann Standard. Jest to istna kopalnia motywów fotograficznych. Będzie też można wejść do dawnej łaźni, pomieszczenia, które poza wybrańcami nie było udostępniane nikomu od wielu już lat. A jest to autentyczna perełka secesji z ozdobnymi kaflami i kształtnymi umywalkami. Interesująca jest z resztą architektura całej zajezdni, która powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale (wnętrza obu będzie można zobaczyć) z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe). Detali godnych wykonania zdjęcia każdy znajdzie więc w bród.

W miejscach udostępnionych do wykonywania zdjęć będą do dyspozycji członkowie stowarzyszeń zajmujących się zabytkowymi pojazdami (Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego i Towarzystwa Miłośników Wrocławia), którzy chętnie odpowiedzą na pytania o to, jak dawniej funkcjonowała zajezdnia czy jak utrzymuje się i prowadzi zabytkowe pojazdy.

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej