Program:
Eugène Ysaÿe – Sonata nr 2 na skrzypce solo
cz. I Obsession: Prelude
cz. II Malinconia
cz. III Danse des Ombres: Sarabande
cz. IV Les Furies
Johannes Brahms – Sonata Es-dur, op. 120 nr 2
cz. I Allegro amabile
cz. II Allegro appassioato
cz. III Andante con moto
George Gershwin, Jasha Heifetz – fragmenty opery Porgy and Bess
1. Summertime / A Woman Is A Sometime Thing
2. My Man's Gone Now
3. It Ain't Necessarily So
czas koncertu: 45’
Sonata nr 2 Eugène’a Ysaÿe jest jedną z sześciu sonat na skrzypce solo tworzących cykl ukończony w 1924 roku. Każdą kompozycję Ysaÿe zadedykował innemu sławnemu skrzypkowi – Sonatę nr 2 zaadresował swojemu przyjacielowi Jacques’owi Thibaudowi, francuskiemu wirtuozowi współpracującemu z orkiestrą Édouarda Colonne’a. W Sonacie usłyszeć można tematy z preludium z Partity E-dur Jana Sebastiana Bacha oraz fragmenty liturgicznej sekwencji Dies irae. Bachowskie brzmienia oraz echa mszalnego utworu poddawane są wariacyjnym przekształceniom. Ostatnia część Sonaty to wirtuozowski, dynamiczny finał, który wymaga zastosowania techniki sul ponticello, czyli pociągania smyczkiem jak najbliżej podstawka. Natomiast Sonata nr 2 Es-dur Johannesa Brahmsa powstała w 1894 roku. Skomponowana została na klarnet i fortepian (dlatego też dzieło zadedykowane jest klarneciście Richardowi Mühlfeldowi). Brahms przygotował również jej transkrypcję na altówkę. Subtelność, śpiewność i wdzięk przeplatają się w Sonacie z siłą i delikatnym patosem kolejnych wątków melodycznych. Marcowy recital w Muzeum Pana Tadeusza zakończą fragmenty z Porgy and Bess George’a Gershwina, eklektycznego dzieła przez niektórych uznawanego za operę, przez innych – za operetkę bądź broadwayowski numer z uroczymi piosenkami. Być może to właśnie połączenie operowych recytatywów i motywów przewodnich z jazzową i bluesową stylistyką spowodowało, że wybrane melodie z Porgy and Bess do dziś cieszą się niesłychaną popularnością.
Maria Strzelczyk – skrzypaczka. Studentka studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu klasie prof. Marcina Baranowskiego i mgr Joanny Kreft. Zdobywczyni m.in. 2. nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Grand Prize Virtuoso” w Londynie (2015), 3. miejsca w VII Ogólnopolskim Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku (2011), 3. nagrody w Międzynarodowym Konkursie im. P. Hindemitha w Berlinie (2008). Potrójna stypendystka Prezydenta Miasta Opola. W latach 2011-2015 uczestniczyła w ogólnopolskim projekcie Młoda Polska Filharmonia.
Joanna Zathey-Wójcińska – pianistka. W czerwcu 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki. Koncertowała w Austrii, Czechach, Francji, Holandii, Islandii, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji oraz we Włoszech. Doskonaliła swoje umiejętności zarówno pianistyczne, jak i kameralne pod kierunkiem takich profesorów jak: W. Bärtschi, B. Canino, N. Goerner, P. Gulda, W. Obidowicz, M. Szwajger-Kułakowska, A. Tatarski, P. Amoyal, A. Czumaczenko, R. Kabara, H. Krebbers, R. Totenberg, W.-S. Yang. Jest laureatką wielu konkursów, w tym m.in.: Międzynarodowego Konkursu Muzyki Współczesnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Fletowego im. Fridricha Kuhlaua w Uelzen (III nagroda), Narodowego Konkursu Wykonawczego w Riccione (I nagroda oraz nagroda specjalna Premio Mozart), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego UFAM w Paryżu (I nagroda l'Unanimite). Wraz z uczniami i studentami rokrocznie bierze udział w licznych konkursach skrzypcowych, na których otrzymała kilkadziesiąt dyplomów uznania za wyróżniający się akompaniament. Zapraszana jest jako juror do udziału w przesłuchaniach ogólnopolskich duetów fortepianowych, fortepianu solowego (organizowanych m.in. przez CEA), a także innych konkursów fortepianowych. Wraz z flecistkami Ewą Murawską oraz Ashildur Haraldsdottir nagrała płytę Together in Music z muzyką polską i islandzką (wyd. Acte Préalable 2008).
Bilety: 10 zł
Więcej na stronie www.muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl