Łukasz Banaszak - z wykształcenia andragogog, doktorant w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Jeden z sześciu ekspertów biorących udział w pracach European Disability Forum z ramienia PFON. W praktyce edukacyjnej zajmuje się problematyką edukacji permanentnej i rehabilitacji leczniczej osób z niepełnosprawnością. Do jego zainteresowań badawczych należą: andragogika specjalna, wykluczenie cyfrowe, zastosowanie IT w przekraczaniu barier. Pasjonat nowoczesnych technologii. Uwielbia podróże i kuchnię koreańską. Od wielu lat pracuje w trzecim sektorze na rzecz poprawy jakości i wyrównywania szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością.
W krótkiej rozmowie opowie o pierwszej Polskiej kampanii Apple bez barier, której jest autorem.
Dariusz Trybuła: Czym Pan zajmuje się na co dzień?
Łukasz Banaszak: Na co dzień jestem doktorantem w Dolnośląskiej Szkole Wyższej i ekspertem PFON w European Disability Forum w Brukseli. W ramach studiów i dysertacji zajmuję badaniami nad technologicznym przekraczaniem barier w edukacji i przestrzeni publicznej. Jako ekspert PFON w EDF pracuję w grupie eksperckiej ds. dostępu do opieki zdrowotnej i stereotypów związanych ze zdrowiem. Staram się łączyć uprawianie nauki z praktyką pracy.
Od ponad roku mam zaszczyt współpracować z Bartłomiejem Skrzyńskim – Rzecznikiem Prezydenta Wrocławia ds. Osób z Niepełnosprawnością i Grzegorzem Kozłowskim – Przewodniczącym Zarządu Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących. Inicjujemy działania ponad podziałami dla europejskiej polski i Wrocławia – metropolii wyznaczającej trendy w kreowaniu przestrzeni bez barier.
Skupmy się na Shot on iPhone 6 Wroclove #bezbarier – pierwszej polskiej odpowiedzi na międzynarodową kampanię Apple. Skąd u Pana zrodził się pomysł na połączenie Kampanii iPhona z namacalnym przekraczaniem barier?
Zawsze przy okazji nowych prezentacji Apple brakowało mi odniesienia do wartości i realnego życia: ustawicznego przekraczania barier. Bartłomiej Skrzyński zapytał się mnie czy nie zrobiłbym takiej kampanii. Uznałem że czas najwyższy na naszą własną odpowiedź na kampanię Apple. Łącznie w ciągu dwóch miesięcy zamknąłem w kadrach ludzi i architekturę tworzącą przyjazną przestrzeń bez barier. Demiurgów dialogu ponad podziałami. Wśród nich znalazły się: Urząd Miejski Wrocławia, Hala Stulecia, Port Lotniczy we Wrocławiu, Stadion Wrocław, pracownie multimedialne Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, przyjazny i bezpieczny trakt na wrocławskim Rynku. Demiurgów dialogu ponad podziałami.
Wybrałem również modeli będących ambasadorów kampanii: Bartłomieja Skrzyńskiego, Agatę Roczniak- w-skerkę i modelkę, Ellę Vine – polonijną działaczkę i Grzegorza Kozłowskiego. Kampania została objęta patronatami: iMagazine: link1, link2 i Agencji Social Media – Click Community której założycielem jest Rahim Blak.
Uwieczniłem iPhonem 6 plus ludzi i obiekty dzięki którym możemy mówić o europejskim Wrocławiu.
Jak cały projekt i końcowy efekt w postaci wystawy fotograficznej został przyjęty przez innych?
Kampania dotarła do ponad 200 tys. odbiorców w kraju i za granicą. Zdjęcia zostały przyjęte pozytywnie. Pierwszy raz ktoś w Polsce pokazał jak urządzenie mobilne staje się częścią działań bez barier, przy okazji promując piękny Wrocław.
Jak pracuje się Panu w Komisji w Brukseli? Czy łatwo jest realizować jakieś działania?
W obecne sytuacji społeczno – politycznej potrzebujemy działań i dialogu ponad podziałami. Zwłaszcza w sektorze zdrowia. W kraju skupiam się na promocji zastosowania przyjaznej pacjentom technologii i idei szpitali bez barier w których np. kobiety z niepełnosprawnością mogą w godnych warunkach rodzić dzieci.
Co może Pan powiedzieć o swojej pracy na rzecz Polski bez barier?
Tysiące przejechany kilometrów, setki spotkań, konsultacji i konferencji. Naprawdę cennych projektów przy których żałuję że doba ma tylko 24 godziny. Ostatnio udało się nam wspólnie przygotować nowelizację Ustawy Prawo Wyborcze, zachowującą nakładki brajlowskie na kartach do głosowania. Pomogliśmy trzeciemu sektorowi, zbierając głosy senatorów o odrzucenie szkodliwej nowelizacji Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W praktyce był to przysłowiowy skok na 1 procent podatku dla małych organizacji pozarządowych.
Jak wyglądają Pana działania na Dolnym Śląsku?
Dolny Śląsk to wspaniały region. Priorytetowo traktuję wsparcie budowy przyjaznego traktu – w tym liczne inicjatywy Bartłomieja Skrzyńskiego i Urzędu Miejskiego Wrocławia. Cyfryzację przestrzeni publicznej – innowacyjne projekty Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących.
Posiada Pan jakieś marzenia i plany na przyszłość względem nowych projektów?
Projektuję następną kampanię, w której wykorzystam najmniej spodziewane urządzenie z rodziny Apple. Moim wielkim marzeniem jest pozyskanie patronatu samego Tima Cooka – CEO Apple.
Dziękuję za rozmowę, życzę kolejnych sukcesów i dużo zdrowia.