Środa, 24.04.2024 107

 

Pliki cookies 22:47
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
SofaMeble.pl - Eleganckie meble tapicerowane
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

Odwołane loty, a prawa pasażerów w dobie koronawirusa

W świetle masowego anulowania lotów, z którymi zmagają się pasażerowie i przewoźnicy, Komisja Europejska przygotowała wytyczne (C(2020) 1830), w których wyjaśnia jakie prawa w tej ekstremalnej sytuacji przysługują klientom.

© Materiały prasowe / PAP

Pasażerowie w całej UE dotkliwie odczuli wybuch epidemii Covid-19. Z powodu koronawirusa rządy wielu krajów podjęły różne działania, w tym ograniczenia podróży, czy całkowite zamknięcie granic. W konsekwencji linie lotnicze musiały odwołać setki tysięcy połączeń międzynarodowych.

W świetle masowego anulowania lotów, z którymi zmagają się pasażerowie i przewoźnicy, Komisja Europejska przygotowała wytyczne (C(2020) 1830), w których wyjaśnia jakie prawa w tej ekstremalnej sytuacji przysługują klientom.

Po pierwsze, gdy lot został odwołany linie lotnicze są zobowiązane do zaoferowania pasażerom wyboru spośród:

  • zwrotu kosztów biletu (w ciągu 7 dni),
  • zmiany trasy na najszybsze, alternatywne połączenie,
  • zmiany trasy w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Ostatecznie to konsument decyduje, która opcja go satysfakcjonuje i linia lotnicza nie może wymuszać zmiany tej decyzji.

Przepisy nie regulują jednak sytuacji, w których pasażerowie nie mogą podróżować (np. są objęci kwarantanną) lub chcą zrezygnować z podróży z własnej inicjatywy (np. w obawie o swoje zdrowie). Jeśli pasażer sam zdecyduje się odwołać podróż, to zwrot kosztów biletu będzie zależał od jego rodzaju (czy był bezzwrotny czy nie) oraz możliwości, jakie oferuje dany przewoźnik. Linie lotnicze często proponują bony pasażerom, którzy nie chcą podróżować (lub nie mają zgody na podróż) w wyniku epidemii Covid-19. Wszelkich kwestie zwrotów zależą jednak od Ogólnych Warunków Przewozu i regulaminu danej linii lotniczej.

W przypadku odwołania lotu z powodu koronawirusa nie przysługuje natomiast odszkodowanie. W normalnych okolicznościach, jeśli lot nie doszedłby do skutku z winy przewoźnika, pasażerowie mogliby liczyć na rekompensatę pieniężną (jej wysokość, w zależności od trasy, może wynosić od 250 do 600 euro).

Nieodpłatną pomoc konsumencką można uzyskać w Ośrodkach Konsumenckich wymienionych na stronie www.dlakonsumenta.pl lub dzwoniąc pod nr 22 299 60 90.

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej