Czwartek, 28.03.2024 124

 

Pliki cookies 18:26
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Baltic Home
Mini Mistrzostwa Europy 2024

Photoday w Zajezdni Popowice

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we współpracy z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Photoday w Zajezdni Popowice”.

© Materiały prasowe

Choć tym razem będzie udostępnione nieco mniej samej zajezdni, przygotowano szczególną atrakcję – możliwość zobaczenia tramwaju Maximum z 1901 r. w ruchu! Pod koniec 2019 r. zakończył się kolejny etap restauracji tego unikatowego wagonu – rekonstrukcja instalacji elektrycznej, dzięki czemu może się poruszać dzięki pracy silników. Podczas imprezy tramwaj wyjedzie przed halę i wykona kilka jazd po placu manewrowym. Będzie można wykonać zdjęcia, a zwłaszcza filmy. To doskonały moment, by zobaczyć postępy w pracach konserwatorskich przed tym, jak rozpocznie się kolejny etap działań, tym razem obejmujących odbudowę wnętrza wagonu.

„Photoday w Zajezdni Popowice” odbędzie się w sobotę 29.02.2020 r. w godz. 12:00–14:00 w obiekcie przy ul. Legnickiej 65 we Wrocławiu.

Jeśli chodzi o halę, udostępniona będzie ta zajmowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Jest to ceglany obiekt z początku XX w., który pierwotnie służył jako hala postojowa, a następnie był częścią Warsztatów Głównych. Poza pojazdami stowarzyszenia (część wyjedzie na plac) będzie możliwość ujrzenia i sfotografowania wozów technicznych należących do Gminy Wrocław, m.in. dwie lory na piasek, dwie szlifierki, wieżówka sieciowa. Spośród pojazdów Klubu dostępny będzie m.in. wagon Konstal N z 1949 r. i Konstal 102Na z 1972 r. czy autobusy Jelcz i Ikarus. Niektórych może zainteresować wyjęty silnik wraz ze skrzynią biegów z autobusu Ikarus 280.70E.

Główną atrakcją będzie jednak wagon Maximum z 1901 r. Szczególna wartość tramwaju wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to jeden z pojedynczych egzemplarzy tego typu tramwajów (np. w Libercu znajduje się tramwaj z wózkami typu Maximum-Minimum, ale został sprowadzony ze Szwajcarii).

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne i nie wymaga zapisów. Warto przybyć na początek, gdyż tuż po 12-tej wagon Maximum ukaże się zwiedzającym, wyjeżdżając z jednej z hal. Dzieci muszą być pod opieką dorosłych. Przypominamy, że na zajezdni znajdują się niebezpieczne miejsca, m.in. kanały rewizyjne i różne urządzenia. W wielu miejscach posadzka jest nierówna.

Zajezdnia Popowice nie pełni już od wielu lat funkcji regularnej zajezdni, z której każdego dnia wyjeżdżałyby tramwaje na linie, ale nadal tętni w nim życie związane z pojazdami komunikacji miejskiej. Pod jej dachem znalazły bowiem schronienie zabytkowe tramwaje i autobusy, zarówno te pieczołowicie odremontowane, jak i czekające nadal na remont, których stan – w wyniku wielu lat stania w zapomnieniu – jest bardzo zły. Obiekt powstał w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale (wnętrza obu będzie można zobaczyć) z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe).

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej