Umiejętność obserwacji konsumentów i spoglądania na świat z ich perspektywy pozwala tworzyć produkty lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników, a zatem takie, które mają większe szanse na sukces rynkowy. Podobne metody zaczęły być wykorzystywane także w wielu innych branżach, m.in. w doradztwie korporacyjnym czy przy projektowaniu bardziej przystępnych usług finansowych. Zadaniem szeroko pojętego designu empatycznego nie powinno być jednak tylko zaspokajanie potrzeb uprzywilejowanych grup społecznych i generowanie zysków dla firm.
Chcąc stawić czoła największym wyzwaniom współczesności, powinniśmy wrócić do korzeni empatii. U jej podstaw leży bowiem zdolność współodczuwania i wczuwania się w perspektywę innych ludzi, także tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. Na wystawie „Empatia, teraz!” pokazano, że ta umiejętność może pomóc w tworzeniu lepszych rozwiązań dla ponad 65 mln zmuszonych do opuszczenia swoich domów migrantów i uchodźców, których jest obecnie więcej niż po II Wojnie Światowej.
Przyjrzano się również problemom poszkodowanych przez katastrofy naturalne, których liczba w 2016 roku przekroczyła 550 mln i prawdopodobnie będzie nadal rosła w wyniku postępujących zmian klimatycznych. Nie zapomniano także o milionach mieszkańców miast, którzy ze względu na rosnące ceny nieruchomości mają coraz większe problemy ze znalezieniem lokum pozwalającego na godne życie. Zróżnicowane projekty z dziedziny designu, architektury, technologii oraz usług zaprezentowane na wystawie mają zachęcić do samodzielnego angażowania się w inicjatywy rozwijające empatię. To bardzo ważne, szczególnie w dobie kryzysu postaw empatycznych, na którym kapitał polityczny zbijają populiści cynicznie wykorzystujący międzynarodowe problemy.
Empatia, teraz!
Design empatyczny kontra największe errory współczesnego świata.
3.08 – 6.10.2018
wernisaż: piątek, 3.08.2018, godz. 19:00
galeria Dizajn BWA Wrocław
ul. Świdnicka 2-4
Kurator: Michał Bachowski
Projektantka wystawy: Agata Nowak
Projektant identyfikacji wizualnej: Danil Daneliuk