Poniedziałek, 21.04.2025

 

Reklama

Zakład w Środzie Śląskiej rozpoczął serwisowanie silników lotniczych

W Środzie Śląskiej koło Wrocławia ruszyła praca zakładu obsługi technicznej silników lotniczych XEOS.

© Materiały prasowe / PAP / Adobe Stock

Zakład to nowoczesny obiekt o powierzchni 35 tys. m kw. i specjalizuje się w przeglądach, naprawach oraz usługach serwisowych silników do niektórych airbusów i boeingów.

Firma XEOS w przesłanym komunikacie poinformowała, że od poniedziałku rozpoczyna działanie w zakładzie umiejscowionym w Środzie Śląskiej na Dolnym Śląsku.

"Ten zaawansowany technologicznie obiekt powstał w ramach joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik, i specjalizuje się w przeglądach, naprawach i usługach serwisowych silników CFM International LEAP, które napędzają najpopularniejsze samoloty wąskokadłubowe. Do tej kategorii należą jednostki napędowe CFM LEAP-1A, stosowane w rodzinie Airbus A320neo, oraz CFM LEAP-1B, używane w samolotach Boeing 737 MAX" – wyjaśniono.

Cytowany w komunikacie dyrektor generalny ds. serwisu silników LEAP w GE Aerospace Alan Kelly wskazał, że otwarcie zakładu w Środzie Śląskiej podkreśla długofalowe zaangażowanie GE Aerospace w Polsce. Jest ona obecna w kraju od 30 lat i zatrudnia ponad 2 tys. pracowników w sześciu lokalizacjach.

Zakład XEOS prowadzi obecnie przeglądy serwisowe silników LEAP-1B, a także wspiera naprawy modułowe i testy silników LEAP-1A. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie stanowiska testowego dla silników LEAP-1B, oraz dalsza rozbudowa zdolności remontowych i naprawczych obiektu.

"Dwa miesiące temu z dumą ogłosiliśmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Lufthansa Technik jako partnera do obsługi serwisowej swoich silników CFM LEAP-1B. Naturalnym krokiem było więc przyjęcie pierwszego silnika LOT-u do serwisowania właśnie w zakładzie XEOS w Polsce, ponieważ ten nowoczesny obiekt stanowi doskonałe uzupełnienie naszej infrastruktury obsługi silników LEAP w Hamburgu" – powiedział dyrektor ds. obsługi silników nowej generacji w Lufthansa Technik Christian Seitler.

Lufthansa Technik i PLL LOT ogłosiły podpisanie umowy serwisowej dotyczącej silników CFM LEAP-1B w styczniu 2025 roku. Obecnie polski przewoźnik eksploatuje flotę 18 Boeingów 737 MAX 8, a w trakcie realizacji zamówienia znajduje się kolejnych 13 samolotów, co łącznie oznacza 62 silniki LEAP-1B oraz jednostki zapasowe.

"Z radością obserwujemy, jak nasze silniki CFM LEAP-1B są serwisowane przez rodzimych specjalistów w zakładzie XEOS. To nowoczesne centrum serwisowe oraz wysoko wykwalifikowana kadra, niosą za sobą ogromny potencjał korzyści nie tylko dla naszej linii, lecz także dla dynamicznie rozwijającego się sektora lotniczego w Polsce" - wskazał szef działu napędów w PLL LOT Maciej Maciejewicz.

Zakład XEOS to obiekt o powierzchni 35 tys. m kw. obejmujący m.in. halę inspekcji wstępnej silników, główną halę montażowo-demontażową, linię czyszczenia i inspekcji, centrum szkoleniowe oraz komorę testową. Obecnie załoga zakładu to 250 osób.

Silniki GE Aerospace wykorzystywane są przez LOT od ponad 25 lat w takich samolotach jak Boeing 737 Classic, Next-Generation 737 oraz 737 MAX, a także Embraer E-Jet. Jednostki napędowe amerykańskiej firmy wykorzystywane są też m.in. w śmigłowcach polskiej armii. W styczniu br. GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian, które trafią do polskich sił zbrojnych. (PAP)

ros/ mick/

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej