To czwarty fragment ekspresówki, który zacznie być realizowany. Docelowo trasa w standardzie drogi ekspresowej ma połączyć Wrocław z granicą z Czechami.
Jak poinformowali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wartość umowy wynosi 378 mln zł. Zrealizuje ją konsorcjum firm - Kobylarnia i Mirbud.
"Odcinek ten, podobnie jak pozostałe, będzie realizowany w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie" - wyjaśniła rzeczniczka GDDKiA we Wrocławiu Magdalena Szumiata.
Droga zostanie przeprowadzona nowym śladem. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły - na wysokości Ząbkowic Śląskich i Barda. Wybudowanych zostanie 35 obiektów inżynierskich, w tym dziewięć mostów i dziesięć wiaduktów. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Na całej długości zachowywana ma być też rezerwa pod trzeci pas. Zakończenie prac przewidziano na drugi kwartał 2028 r.
"Realizację dwujezdniowej, dwupasowej drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem, o długości blisko 64 km, podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowy na realizację pierwszych trzech odcinków od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. W trakcie procedury przetargowej są jeszcze dwa odcinki od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o łącznej długości ok. 17 km" - przekazała Magdalena Szumiata.
Przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że przygotowywany jest dalszy ciąg inwestycji. Chodzi o fragment trasy między Bardem a Kłodzkiem. Aktualnie analizowane są różne warianty drogi. Docelowo droga S8 będzie przedłużeniem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), która kończy się koło Kobierzyc. W przyszłości ma prowadzić do granicy z Czechami - w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano połączenie między Kłodzkiem a Boboszowem. (PAP)
Michał Torz
mt/ mick/