Poniedziałek, 20.05.2024

 

Pliki cookies 06:00
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
SofaMeble.pl - Eleganckie meble tapicerowane
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

HRSMP ze wsparciem Millers Oils

Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski został Millers Oils – brytyjski producent olejów silnikowych i przekładniowych, a także dodatków do paliw, reprezentowany w Polsce przez firmę DIFF.

© Materiały prasowe / HRSMP

Blisko 140-letnia marka ma ogromne tradycje w sportach motorowych, również w naszym kraju. Załogi wspierane przez Millers Oils wielokrotnie zdobywały tytuły mistrzów Polski, w tym również w klasyfikacji generalnej.

Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, to cykl organizowany przez Polski Związek Motorowy od 2017 roku. Startują w nim kierowcy i piloci w samochodach, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Dzięki nim historia rajdów ożywa na polskich odcinkach specjalnych.

Już w sezonie 2018, aż pięć z siedmiu rund zostało przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonali te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach dając kibicom możliwość poczucia dawnej rajdowej atmosfery.

Rok później do kalendarza włączono pierwszą rundę szutrową – Rajd Polski, czyli drugi najstarszy rajd na świecie. Z kolei w sezonie 2021 uczestnicy HRSMP po raz pierwszy zmierzyli na oesach poza Polską, podczas Rajdu Koszyc na Słowacji.

Od sezonu 2024 oficjalna nazwa historycznego czempionatu to Millers Oils Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Logotypy partnera tytularnego obecne będą m.in. na samochodach rajdowych startujących w cyklu HRSMP czy też w parku serwisowym.

Mistrzowie w legendarnych rajdówkach

Do 2022 roku w HRSMP przyznawano tytuł w historycznej klasyfikacji generalnej. Trzykrotnie zdobywał go Robert Luty w Subaru Legacy 4WD Turbo (2017 – z Dariuszem Gurdziołkiem, 2019 i 2020 – z Marcinem Celińskim). Dwa triumfy mają na swoim koncie Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 2021 i 2022), a w 2018 roku najlepsi byli Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński w Porsche 911.

Do startów w HRSMP dopuszczone są rajdówki z lat 1931-1999, więc stawka mistrzostw jest bardzo zróżnicowana. Na odcinkach specjalnych można zobaczyć jak drugą rajdową młodość przeżywają takie konstrukcje jak Syrena 104, Trabant 601, Lancia Fulvia, Volvo Amazon, Fiat 125p Monte Carlo, FSO Polonez, Opel Kadett, a także bardzo mocne, turbodoładowane samochody takie, jak Ford Sierra RS Cosworth 4x4, Ford Escort RS Cosworth, Subaru Legacy 4WD Turbo czy też spektakularne Audi Quattro.

Niektóre rajdówki dzieli kilkadziesiąt lat i technologiczna przepaść. Trudno oczekiwać, by załoga w Trabancie mogła toczyć bezpośrednią rywalizację z duetem w Porsche 911. Dlatego samochody są podzielone na kategorie wiekowe, zgodne z wymaganiami FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa):

  • Kategoria 1 – roczniki od 1931 do 1969;
  • Kategoria 2 – roczniki od 1970 do 1975;
  • Kategoria 3 – roczniki od 1976 do 1981;
  • Kategoria 4 – roczniki od 1982 do 1990;
  • Kategoria 5 – roczniki od 1991 do 1999;

Dodatkowo, w poszczególnych kategoriach obowiązuje podział wg pojemności skokowej silnika (do 2000 cm3 i pow. 2000 cm3) lub wieku (Kat. 1 – pojazdy do 1961 roku i młodsze).

Oprócz tego dla zawodników w rajdówkach niespełniających w 100 proc. wymogów homologacyjnych utworzono dodatkowe kategorie: Historic Open +2000 i Historic Open -2000.

Siła nostalgii i rosnąca popularność

Rajdy historyczne z roku na rok stają się coraz bardziej popularne i przyciągają więcej kibiców i zawodników. Niech świadczy o tym chociażby fenomen rozgrywanego w San Marino Rallylegend. Dla wielu osób jest to najpiękniejsza rajdowa impreza na świecie. Fani kochają ją dlatego, że mogą zobaczyć swoich ulubionych kierowców w samochodach, które dominowały na odcinkach specjalnych 20, 30, czy 40 lat temu. Historyczna rywalizacja odbywa się nie tylko w Polsce. W Europie rozgrywane są historyczne mistrzostwa kontynentu, a rajdówki sprzed lat są niezwykle popularne m.in. w Niemczech czy w Czechach.

Również w naszym kraju uczestnicy HRSMP i ich samochody budzą nostalgię i fantastyczne wspomnienia u kibiców. Uczestnicy historycznego czempionatu startują samochodami przygotowanymi i oklejonymi na wzór rajdówek legendarnych polskich kierowców takich, jak m.in.: Marian Bublewicz, Janusz Kulig, Janusz Szerla czy Maciej Stawowiak. To zawodnicy, których pamięta i wspomina wielu rajdowych kibiców, szczególnie w regionach, gdzie od wielu lat organizowane są rundy mistrzostw Polski.

Rajdy samochodowe w Polsce mają długą i bardzo bogatą historię. Cykl Millers Oils HRSMP pozwala krzewić tę pasję i utrzymywać pamięci o tym, jak rajdy samochodowe wyglądały kiedyś.

Sześć wymagających rund

"Sami jesteśmy pasjonatami motoryzacji. Doceniamy współczesne rozwiązania, ale tętno podnoszą nam właśnie te „analogowe”, wspaniałe konstrukcje sprzed kilku dekad. Wiemy, że rajdy historyczne mają ogromnym potencjał i niosą ze sobą ogromny ładunek pozytywnych emocji. Historyczne samochody budzą zainteresowanie kibiców, przywołują wspomnienia i wywołują uśmiechy na ich twarzach. Jesteśmy zatem dumni, że możemy wesprzeć tę wspaniałą inicjatywę tworząc Millers Oils HRSMP. Przed nami sześć niełatwych rund – sześć okazji do zobaczenia legendarnych rajdówek w akcji. Serdecznie zapraszam wszystkich fanów motoryzacji do oglądania stawki Millers Oils HRSMP na oesach i spotkania się z nami w parku serwisowym" – zachęca Marcin Majcher, właściciel firmy DIFF – polskiego dystrybutora marki Millers Oils.

W sezonie 2024 zaplanowano sześć rund historycznego czempionatu, wszystkie rozgrywane na asfaltowych odcinkach specjalnych. Będą to:

  • 26-28 kwietnia: 52. Rajd Świdnicki (Świdnica)
  • 17-19 maja: Rajd Nadwiślański (Puławy)
  • 7-9 czerwca: Valvoline Rajd Małopolski (Maków Podhalański i Wadowice)
  • 8-10 sierpnia: Rajd Rzeszowski (Rzeszów)
  • 13-15 września: Rajd Wisły (Wisła)
  • 11-13 października: Rajd Śląska (Chorzów i Katowice)

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej