Piątek, 29.03.2024 240

 

Pliki cookies 14:51
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Baltic Home
Mini Mistrzostwa Europy 2024

Analiza: wyprawka szkolna zdrożała o ponad 14 proc. rdr

Wyprawka szkolna zdrożała średnio o ponad 14 proc., w porównaniu do roku 2021 – wynika z analizy ponad 14,1 tys. cen detalicznych artykułów szkolnych. Najbardziej wzrosły ceny artykułów z materiałów syntetycznych oraz z papieru.

© Materiały prasowe / PAP

Z analizy przeprowadzonej w lipcu br. przez UCE Research i Hiper-Com Poland wynika, że ceny artykułów szkolnych wzrosły rdr. średnio o 14,2 proc., czyli nieco poniżej oficjalnego poziomu inflacji, co jest mniejszym wynikiem niż zapowiedzi ekspertów. Według autorów analizy na 59 badanych produktów szkolnych, 43 zdrożały, 15 staniało, w jednym przypadku cena się nie zmieniła.


Reklama
Wyprawka szkolna nie musi być droga. Na lepszy start hurtownia artykułów szkolnych i zabawek dla dzieci allatonce.pl daje -10% na wszystkie artykuły szkolne. Wśród produktów biorących udział w promocji są m.in. tornistry, plecaki szkolne, piórniki i worki na buty oraz szereg artykułów piśmienniczych. Zobacz teraz na www.allatonce.pl.


Według Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland, inflacja, rosnące koszty energii, paliw i pracy najmocniej wpływają na wzrost cen. "Najwyższe ceny artykułów szkolnych prawdopodobnie zobaczymy na przełomie sierpnia i września, bo w tym okresie największy jest również popyt. Dodatkowo w tym czasie rodzice uczniów otrzymają świadczenia z rządowego programu +Dobry start+, co zachęci sklepy do podnoszenia cen" – przewiduje ekspertka.

Z analizy cen wynika, że najmocniej - prawie dwukrotnie - wzrosły ceny okładek na zeszyty i notatników. O ponad 83 proc. rdr zdrożały przyborniki na biurko, farby plastyczne akrylowe podrożały o 49,4 proc., zeszyty na spirali o 48,2 proc., a także bloki techniczne białe o 43,4 proc.

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zwróciła uwagę, że wśród produktów, które najbardziej zdrożały są artykuły z materiałów syntetycznych i z papieru. "Jednym z głównych producentów tych pierwszych są Chiny, tymczasem od 2020 roku obserwujemy dynamiczny wzrost kosztów logistycznych i transportowych. Ponadto produkcja tego typu towarów jest wysoce energochłonna, co wraz ze wzrostem cen energii elektrycznej, odbiło się na cenach tych produktów" - wskazała.

Dodał, że papier biurowy z kolei drożeje systematycznie już od wielu lat. "Obecne uwarunkowania ekonomiczno-polityczne spotęgowały to zjawisko, powodując prawie dwukrotny wzrost cen na początku br." - oceniła.

Z puli produktów, które staniały w porównaniu do ubiegłego roku, na pierwszym miejscu znalazły się markery do tablic. Ich średnia cena spadła rdr o 54,9 proc., o prawie 36 proc. staniały długopisy klasyczne, o 1/3 wieczne pióra, a żelowe długopisy automatyczne są tańsze o 18,5 proc.

Według Pryzmont powodem obniżki cen przyborów piśmienniczych może być przyśpieszenie nauką zdalną cyfryzacji w szkołach. "Pomimo powrotu lekcji stacjonarnych, pewne procesy i praktyki znane z nauki zdalnej już w szkole pozostały, zmniejszyło się więc zapotrzebowanie na tego typu artykuły" – oceniła.

Zdaniem Marty Nowak z UCE Reaserch, fakt że nie wszystkie artykuły szkolne zdrożały, a niektóre nawet potaniały, wynika z tego, że na część z nich jest stałe zapotrzebowanie i to nie tylko wśród uczniów. Inne zaległy w magazynach jeszcze od czasu rozpoczęcia nauki zdalnej.

"Sieci handlowe, w trosce o swój wizerunek cenowy, mogły taniej sprzedawać np. pandemiczne zapasy, aby dobrze wypaść w oczach przerażonych inflacją klientów" - zaznaczyła Nowak.

Analizę przeprowadzono w terminie od 1 lipca do 15 sierpnia br. Porównano ceny 14,1 tys. produktów w 22 kategoriach, w tym 59 najczęściej wybieranych przez konsumentów artykułów szkolnych, które pochodziły z ofert ponad 40 tys. sklepów należących do 38 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry. (PAP)

Longina Grzegórska-Szpyt

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej