Wtorek, 16.08.2022

 

Pliki cookies 19:14
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
hurtownia zabawek oraz artykułów szkolnych i biurowych

Na WSB powstało laboratorium tworzenia wirtualnych światów i rozszerzania rzeczywistości

Na WSB powstało jedno z najnowocześniejszych w Polsce laboratoriów bazujących na wirtualnej rzeczywistości - to Giant Lazer XR Lab, łączące w sobie najnowsze osiągnięcia technologii wirtualnej, rozszerzonej i miksowanej rzeczywistości.

© Materiały prasowe / WSB we Wrocławiu

Nauka i biznes połączyły się, by w jednym miejscu zebrać najnowocześniejsze technologie oparte na wirtualnej rzeczywistości – gogle, inteligentne okulary, interfejsy, wielki zielony ekran oraz zaawansowane komputery i programy. Tak powstało Giant Lazer XR Lab w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, które właśnie zostało zaprezentowane przez uczelnię.

Tego typu laboratoria dopiero się w Polsce rozwijają a wrocławskie należy do najnowocześniejszych, 9 marca br. zostało oficjalnie otwarte przez Wyższą Szkołę Bankową.  

Uczelnia stworzyła je we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistość), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.  

"To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tle" – mówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.

Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest m.in. Motion Capture Rokoko - to technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Uczelnia posiada również inteligentne okulary HoloLens 2 – ich działanie polega na tym, że do tego co normalnie widzą ludzkie oczy dodawany cyfrowy, interaktywny obraz.  

Rośnie nowa generacja informatyków

Z Giant Lazer XR Lab już korzystają studenci kierunków informatyka, zarządzanie, logistyka – przyszli programiści, graficy, projektanci gier, twórcy nowych mediów, designerzy i inżynierowie. Odbywają tu zajęcia praktyczne, podczas których uczą się opracowywania rozwiązań opartych o wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W przyszłości będą projektować i wdrażać w firmach i instytucjach usługi bazujące na tych technologiach.

"Moim zdaniem to jedna z najbardziej zyskujących na popularności ścieżek rozwoju zawodowego z uwagi na praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania w wielu branżach, nie tylko działających w Internecie. Technologia XR jest nowym narzędziem pozwalającym na zaprojektowanie, zaprezentowanie i zrozumienie finalnego produktu, którym będziemy posługiwać się w prawdziwym świecie przy zaoszczędzeniu zasobu, jakim jest czas. Z tego względu to bardzo interesująca technologia i to nie tylko z perspektywy studenta" – mówi Kacper Siniakiewicz, student kierunku zarządzanie, pasjonat technologii i członek drużyny e-sportowej Bankierzy WSB.

Okiem praktyka  

Zajęcia ze studentami w Giant Lazer XR Lab prowadzą osobiście specjaliści z firmy Giant Lazer. W trakcie kilkuletniej współpracy z uczelnią opracowane zostały pomoce dydaktyczne oparte na technologiach XR m.in. dla studentów kierunków inżynieria zarządzania i logistyka. To, czego dziś uczą się i co projektują studenci, rośnie na popularności również w firmach.

"Technologie VR i AR znajdują zastosowanie w wielu branżach, sprawdzają się np. jako narzędzia do prototypowania. Branża automotive wykorzystuje technologię XR do projektowania wnętrz samochodów, które tradycyjnie na etapie prototypu modeluje się z gliny. Każda poprawka takiego prototypu wymaga korekty lub wykonania nowego modelu, co jest czasochłonne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy projektować bez ograniczeń, poprawiać i ulepszać, aż znajdziemy idealne rozwiązanie" - mówi Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer.

Technologie XR pozwalają użytkownikowi doświadczyć immersji, czyli zanurzenia się w wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Obraz i dźwięk są płynnie skoordynowane z ruchami ciała użytkownika, co pozwala umownie oszukać umysł i przekonać go, że jesteśmy w namacalnej rzeczywistości. Dodatkowo ta rzeczywistość jest interaktywna, czyli możemy dokonywać różnych akcji, podnosić wirtualne przedmioty, uruchamiać urządzenia, a nawet być wirtualną postacią (tzw. awatarem) lub wchodzić z taką w interakcję.

Z tego względu rośnie znaczenie technologii XR dla branży rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej. Doświadczenia czy błędy popełniane w rzeczywistości wirtualnej nie mają swoich konsekwencji w prawdziwym świecie. Dzięki temu technologia stanowi rozwiązanie dla lekarzy uczących się wykonywać operacje, inżynierów i architektów, pilotów, kierowców czy choćby projektantów ciągów komunikacyjnych. Nowością są wirtualne szkolenia BHP projektowane na specjalne zamówienia firm np. produkcyjnych.  

"Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń" – mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.

Uczelnia nie planuje poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze technologii, chce umożliwić studentom opracowywanie realnych rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi zaproszenie dla środowiska biznesowego do współpracy ze środowiskiem akademickim w obszarze rozwijania technologii XR i poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@dolnyslask24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. dolnyslask24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Więcej